دکتر محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاح ایستگاه مترو شهید دکتر حبیب اله با بیان اینکه آلودگی هوا، آلودگی های صوتی و بافت های فرسوده دو چالش بزرگ و اصلی شهر و زخم های کهنه ای بر پیکر پایتخت هستند گفت: توسعه حمل و نقل عمومی با تکیه و محوریت حمل و نقل ریلی که هم پایایی دارد و هم پویایی، راهکار اصلی حل آلودگی هوا و آلودگی صوتی است که این امر از سیاست های قطعی ما محسوب می شود.
اگر کار را برای هر چیزی غیر از خدا انجام دهیم آن را ارزان فروخته ایم
از آنجاکه هنوز در فضای حزن و اندوه فاطمه زهرا(س) هستیم، این ایام را به به یکایک شما محبین اهل بیت عرض تسلیت و تعزیت دارم. همچنین از همه مدیران، دستاندرکاران و کارگران و مهندسین مترو که کارشان موجب رونق در شهر و کشورمان میشود، تقدیر و تشکر میکنم. برخی میاندیشند کار تنها جنبه افتصادی و درآمدی دارد در حالیکه کار و تلاش جوهره انسان ها و جزء هویت آن ها است ، کار یک ارزش است و انسان با کار زنده است و زندگی یعنی کار. بر همین اساس است که می بینیم در مبانی اسلام و باورهای دینی تا این حد به کار و کارگر ارزش گذاشته شده است. خوشا به حال آن کارگر و پیمانکاری که کار را برای خدا و ارزش خود کار انجام می دهد چون برای کار ، ما عمر خود را صرف می کنیم و به همین دلیل اگر کار را برای هر چیزی غیر از خدا و ارزش واقعی کار انجام دهیم آن را ارزان فروخته ایم. امروز آثار و برکاتی که در پیشرفت کشور می بینیم نتیجه فکر و اندیشه افرادی است که عمر و وقت خود را پای کار و توسعه گذاشته اند. من از تمام دست اندرکاران، مهندسان و کارگران مترو تشکر می کنم چون کار ارزشمند و ماندگار آن ها با پول خریده نمی شود و برای شهر و مردم ماندگار و پر برکت خواهد بود.
همچنین از اهالی محترمی که در نزدیکی محل اجرای پروژهها زندگی میکنند از جمله همین ایستگاه، به دلیل مشکلاتی که از این بابت متحمل میشوند عذرخواهی میکنم. به هرحال باید بیندیشم که چگونه میتوانیم از مشکلات محلهایی که برای ارائه خدمات عمومی استفاده میشود بکاهیم؛ البته این مسئله تا حد زیادی به فرهنگ شهروندی، اطلاعات و آموزش و رفتار ما بر میگردد.
آلودگی هوا و آلودگی صوتی و بافت های فرسوده دو چالش اصلی شهر
به باور مدیریت شهری، آلودگی هوا و آلودگی صوتی و بافت های فرسوده دو چالش بزرگ و اصلی شهر و زخم های کهنه بر پیکر پایتخت هستند. این مشکلات تنها با پول حل نمیشود. امروز ما مصمم هستیم که بر این دو چالش اصلی شهر فائق آییم و حداقل این چالشها را تحت کنترل قرار دهیم. بر اساس تجربه دنیا، بررسی های علمی، تجزیه و تحلیل ستادی و خرد جمعی راهکار حل معضل آلودگی هوا و آلودگی صوتی در گرو توسعه حمل و نقل عمومی است. در حمل و نقل عمومی نیز حمل و نقل ریلی اولویت دارد چراکه هم پایایی دارد و هم پویایی؛ این مهم از سیاست های قطعی مدیریت شهری است و طرح جامع نیز مورد توجه قرار گرفته است.
اگر امروز مدیر عامل مترو اعلام می کند که در سال جاری ١٥ کیلومتر متر و ١٤ ایستگاه به بهره برداری می رسد و قریب به ٣٠٠ واگن به ناوگان اضافه میشود، این کار بر اساس یک یا دو ماهی که ایشان بر سر کار آمدند اتفاق نیافتاده بلکه بر اساس برنامه ریزی های مشخص شده ای است که ما برای شهر تهران از گذشته داشته ایم و در طی سال های آتی نیز با جدیت دنبال می کنیم. امروز با انتساب مهندس درویش به عنوان مدیر عامل مترو ما شاهد اضافه شدن یک نفر به مجموعه مدیریت شهری و مترو هستیم و مهندس محسن هاشمی نیز از جمع ما کم نشده است. ما برای توسعه مترو نیاز به مشارکت بیشتر متخصصان و همکاری بیشتر هستیم تا بتوانیم شبکه مترو را آن طور که باید و شاید در شهر گسترش دهیم.
در زمینه توسعه مترو پیشرفت قابل توجهی داشتیم
ما در مجموعه شهرداری و شورای شهر بر این باوریم که این حق مردم است که از ما انتقاد کنند و یا سئوال داشته باشند که برای توسعه و پیشرفت شهر چه کارهایی انجام داده ایم. ما معتقدیم که نسبت به آنچه حق و در شان مردم است و نسبت به فعالیت هایی که در دفاع مقدس اتفاق افتاد، کار زیادی نکرده ایم اما نسبت به سایر شهرهای کشور اتفاقات بزرگی در تهران افتاده است. حدود ده سال است ساخت مترو در شهرهای مشهد، تبریز، اصفهان مطرح و در دست پیگیری است. ما ادعایی در مورد کارهایی که انجام شده نداریم اما در طول 6 سال توانسته ایم ٥٥ کیلومتر مترو بسازیم و اگر قرار باشد قیاسی صورت گیرد باید پرسید که در بقیه شهرها چند کیلومتر مترو ساخته شده است. ما در طرح پنج ساله به مردم قول داده ایم که خطوط مترو را به ٢١٨ کیلومتر برسانیم که تاکنون ١٣٠ کیلومتر مترو را در اختیار مردم قرار داده ایم و تلاش خواهیم کرد بقیه خطوط را نیز بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تکمیل و در اختیار مردم قرار دهیم.
تا تکمیل خطوط مترو ، توسعه خطوط اتوبوسرانی و به ویژه خطوط BRTبا جدیت دنبال می شود. زمانی برخی می گفتند که در مسیری که مترو ساخته می شود ساخت خطوط اتوبوس های تندرو بی معنا است و ما را زیر شلاق بردند ، اما اکنون می بینیم که به طور مثال در مسیر خیابان انقلاب که هم خطوط BRT داریم و هم مترو هیچ یک از آن ها خالی نمی ماند و مردم استقبال بسیار خوبی از حمل و نقل عمومی دارند. حمل و نقل عمومی از مهمترین موضوعات عدالت و حفظ کرامت انسانی است و بر این اساس باید تلاش کنیم در این مدار شتاب و سرعت خود را بیشتر کنیم.
با همه امور برخورد سیاسی نداشته باشیم
در موضوعات خدمت رسانی به مردم، نباید سیاسی برخورد کرد. این موضوعات می گذرد ولی اقرادی که این کارها را سیاسی تحلیل میکنند باید در مقابل قضاوت وجدان عمومی و خداوند پاسخگو باشد. در خدمت به خلق خدا، اختلاف و دعوای سیاسی معنا و مفهوم ندارد و باید همدلی، اخلاص ، وحدت رویه و خرد جمعی و روحیه کار و تلاش می خواهد. شهید دکتر حبیباله به طور حتم اجر و قرب خاصی نزد خدا داشته است که نامش در گوشه ای از شهر می درخشد و به یادگار مانده است، چرا که خداوند تضمین می کند کاری که برای خدا باشد ، عزت دنیوی و اخروی در پی داشته باشد.
در حاشیه:
- در این مراسم مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک و معاون مالی و اداری شهرداری تهران حضور داشتند.
- در ابتدای مراسم دکتر قالیباف و مهندس چمران با پردهبرداری از لوح یادبود ایستگاه مترو دکتر حبیباله، این ایستگاه را افتتاح کردند.
- دکتر قالیباف با اشاره به اینکه با تغییر مدیریت مترو، مهندس هاشمی از مترو خارج نشدهاند به طور ضمنی به شایعات اخیر مبنی بر تغییر مدیران مترو پاسخ دادند.